Mmmmmm.. Eplesaft!

En av lærlingene våre lagde et opplegg for barna, som gikk ut på å høste og lage eplesaft.

EpleJen som startet fruktdugnad i Horten kom til oss i dag med utstyr slik at vi kunne lage eplesaft. Det første vi måtte gjøre var å vaske eplene så de ble rene. Deretter kuttet vi eplene i mindre biter.

Hun hadde med seg en eplekvern som var som i gamledager og en elektrisk.Den uten strøm måtte vi bruke håndkraft for å dreie. Alle barna stilte seg opp for å prøve.  Det synes de var veldig gøy. Når de hadde holdt på en stund og de begynte å bli slitne gikk vi over til den elektriske. Dette skulle også presses i en presse for å bli saft.

Når vi hadde lagd en mugge fikk barna prøve smake før vi lagde mer. Det var 13 tomme glass rimelig fort!

Barna fikk litt ekstra motivasjon når de smakte på det de hadde lagd, så de satte i gang å lagde masse mer. Når vi hadde en del ferdig fikk barna helle saften oppi flasker.

Vi fylte 18 små glass flasker, 4 store glass flasker, 4 kartonger med 3 liter saft i hver. og to mugger og to brusflasker med saft. Det ble mye mer enn vi hadde trodd!

For å sette et personlig preg på flasken fikk barna lov til å pynte den med klistremerker. Vi har hatt en knallbra dag!