Småtrolla

Det viktigste for småtroll, er at de føler tillit og trygghet til oss voksne, og at vi gir de nærhet og omsorg for å oppnå god tilknytning og trygge relasjoner. Vi starter barnehageåret 2023/2024 med 7 kjente småtroll, 3 nye og 4 voksne. Vi gleder oss til å bli bedre kjent med både barn og foreldre. I desember starter det 2 småtroll til, og da blir vi 12 barn på gruppa. De voksne på gruppa består av 2 barnehagelærere, 2 barne- og ungdomsarbeidere.

For å oppnå nettopp dette, har vi fokus på å ta oss god tid i en ellers så hektisk hverdag. Vi møter der de er, om det er inne på gulvet eller ute i sandkassa eller grusen.

Små barn er glad i sang og musikk, dans og bevegelse, og det er noe vi griper fatt i. Vi synger masse, både i samling og i lek, vi har musikksamling med instrumenter og vi hører musikk på cd.

Vi bruker bevegelsessanger, musikk, dans og ulike aktiviteter med mål om variert bruk av kroppen. Vi er mye ute og i all slags vær, men ikke til en hver pris. Når vi er på tur, har vi mulighet til å sove i hengekøyer vi tar med oss. Tepper, smokker og koser tar vi i sekken. Turene går rundt i nærområdet, til Sembskauen gjennom Sembsportene, til Hytta vår i skogen, Spireplassen (Espira sin skogsplass som vi låner når den er ledig), "lille skogen"/basen på andre siden av gjerdet til lekeplassen eller rundt på idrettsanlegget.

Arbeidsmetoden vi bruker er å ta oss god tid i det vi gjør. I forhold til temaer og prosjekter, forsøker vi å ta tak i barnas interesser, samtidig som vi velger å introdusere barna for nye temaer. Vi følger Babblarna gjennom hele året og tar de med inn i andre prosjekter og temaer.

Gruppa består av 2 1-åringer og 10 2-åringer. For å kunne imøtekomme barnas behov best mulig, vil vi etter hvert dele gruppa noen dager slik at det kan bli litt mer ro, leken blir en annen, det blir enklere å utføre enkelte aktiviteter mm.